Громадська організація «Асоціація велосипедистів Києва» замовила розроблення державних стандартів України (ДСТУ) «Планування та проектування велосипедної інфраструктури».
Сьогодні в Україні бракує державних стандартів про те, як проектувати якісну, уніфіковану для усіх міст та безпечну велоінфрастурктуру. Водночас інженери-проектувальники доріг і представники органів місцевого самоврядування потребують інструмент для прийняття рішень. Цим інструментом стануть велосипедні держстандарти, які розробляє на замовлення АВК «Державний дорожній науково-дослідний інститут імені М.П.Шульгіна».
Як зараз
В Україні обмежена база у сфері стандартів проектування велосипедної інфраструктури. Нещодавно оновили державні будівельні норми ДБН В.2.3-5:2017 «Вулиці та дороги населених пунктів», які адвокатувала Асоціація велосипедистів Києва разом з іншими зацікавленими сторонами. Ці ДБН тепер містять вимоги до проектування велосипедної інфраструктури. Однак для розвитку уніфікованої велоінфраструктури цього недостатньо.
В українських містах постійно зростає увага до велотранспорту, але лише в останні роки почав з’являтись досвід проектування велосипедної інфраструктури. При цьому без єдиних вело-ДСТУ кожне місто проектує її по-різному. Це привносить хаос в організацію руху велосипедного транспорту в різних містах України і створює незручності для користувачів доріг (велосипедистів, водіїв авто та пішоходів).

Веломаршрут у Києві “Троєщина – Європейська площа”
Чи є основа для ДСТУ?
У 2013-2014 роках Німецьке товариство міжнародного співробітництва (GIZ) у співпраці з Асоціацією велосипедистів Києва виконало переклад Рекомендацій з організації руху велосипедного транспорту (ERA). Рекомендації розробило Науково-дослідницьке товариство доріг і транспорту Німеччини. Їх активно застосовують для проектування велосипедної інфраструктури на території Німеччини. На основі цього документу та інших міжнародних стандартів АВК розробила технічне завдання для розробки сучасних українських стандартів у сфері велосипедної інфраструктури. Оновлені ключові вимоги до велоінфраструктури у складі ДБН «Вулиці та дороги населених пунктів» вже ґрунтуються на цих німецьких рекомендаціях.
Коли
АВК і ДП «ДерждорНДІ» уклали договір, за умовами якого ДСТУ мають бути розроблені до 31 грудня 2018 року. Після цього ДСТУ має затвердити національний орган стандартизації — державне підприємство «Український науково-дослідний і навчальний центр проблем стандартизації, сертифікації та якості».
Щоби що
Кінцевим результатом застосування ДСТУ є:
- формалізація підходів до планування велосипедної інфраструктури
- деталізація наведених в ДБН параметрів проектування велосипедної інфраструктури
- підвищення безпеки велосипедистів шляхом влаштування велоінфраструктури.
У ДСТУ буде визначено поняття “велосипедна інфраструктура”. Держстандарти активізують процеси та допоможуть проектувальникам під час створення об’єктів велосипедної інфраструктури на автомобільних дорогах загального користування, вулицях населених пунктів та незалежних від автомобільних доріг велодоріжок. Крім того, велоДСТУ передбачатимуть практичні заходи зі створення велоінфраструктури: як організувати проїзд велосипедом перехрестя, що вибрати в кожному конкретному випадку – велодоріжку, велосмугу тощо.
Усі ДСТУ в Україні мають рекомендаційний характер. У випадку з велосипедними держстандартами це добре, бо протягом наступних років дасть змогу побачити, які варіанти інженерних рішень найкраще працюють в українських містах.
Хто буде використовувати велоДСТУ
ДСТУ будуть використовувати підприємства незалежно від форми власності, які виконують роботи з планування, проектування та будівництва велоінфраструктури на автомобільних дорогах загального користування, вулицях населених пунктів та велодоріжок, прокладених незалежно від автомобільних доріг.
Яка користь велосипедистам від ДСТУ
Розроблення ДСТУ закладе єдину методологічну основу для планування і проектування велосипедної інфраструктури. Це дасть змогу поліпшити безпеку велосипедистів шляхом проектування та будівництва уніфікованої велоінфраструктури.
ДСТУ також сприятиме розвантаженню доріг та вулиць, підвищенню безпеки дорожнього руху та зниженню негативного впливу автомобільного транспорту на довкілля (особливо у міських умовах).
Держстандарти з велоінфраструктури заповнять законодавчу білу пляму і допоможуть втілювати в життя розроблені плани веломереж у різних містах України.
Джерело: Асоціація велосипедистів Києва
У вашому місті сталася велосипедна подія?
Ви хочете поділитися велосипедною інформацією з містами України?
Публікуйте новини на сайті Українського інформаційного центру велотранспорту!
Надсилайте інформацію на адресу ye.kravchenko@gmail.com з поміткою “Новина для Інфоцентру”