Люксембург – нова зірка у світі велотранспорту?

Велике Герцогство Люксембург рішуче наносить себе на велосипедну карту світу, інвестуючи безпрецедентні суми грошей у розвиток велоінфраструктури. Аналіз від Європейської федерації велосипедистів (European Cyclists’ Federation).

Міністр транспорту Люксембургу, Франсуа Бауш, підкріплює сказане ділом. Після того як він завдяки «Європейському велосипедному саміту» успішно керував затвердженням 7 жовтня 2015 року «Декларації велотранспорту Люксембурга, як дружнього до клімату засобу пересування»,  у тому ж місяці він оголосив про амбітні плани, що повинні дати підтримку велотранспорту  всередині країни.

Що передбачає план

Перший закон, прийнятий ще в 1999 році дав початок розвитку національної велосипедної мережі насамперед для туристичних цілей. Нова редакція цього закону, яка була прийнята в лютому 2015 передбачає, що національна велосипедна мережа повинна включати в себе 41 маршрут загальною довжиною в 1400 кілометрів, у порівнянні з сьогоднішніми 613 кілометрами. Ці маршрути націлені на промоцію велосипеда, як щоденного способу пересування,  роблячи місто Люксембург, серед іншого, більш доступним для пасажирів, але також у подальшому сприянні більшій кількості туристичних веломаршрутів, таких як EuroVelo 5, що з’єднує Лондон та Бриндізі в Італії.

До 2018 року національна велосипедна мережа повинна налічувати 753 км, а до 2021 року вона очікувано включатиме уже 838 км.

Безпрецедентний обсяг національних інвестицій у велоінфраструктуру

Для того щоб завершити національну мережу велосипедних маршрутів протягом наступних 10-15 років, щорічно інвестуються 8 мільйонів євро. Додаткові фінансові потоки від уряду, включаючи проекти, що забезпечують умови для велотранспорту на дорожній мережі з подальшим розвитком велосипедного туризму, передбачають субсидії місцевим органам влади, з поміж іншого для поліпшення зручностей для велосипедистів на залізничних станціях. Усі ці проекти додаються до загального обсягу національних інвестицій розміром 11.75 мільйона євро або 21 євро на душу населення. Президент Велосипедної ініціативи Люксембургу Гюст Мюллер не приховує радості: “Це результат багатьох років нашої адвокаційної діяльності по відношенню до влади. Раніше Люксембург відставав у плані велосипедної політики, але не зараз “.

Масштаби інвестицій уряду стають більш зрозумілими, коли їх порівняти з іншими країнами: «срібний призер» за інвестування  в велоінфраструктуру Данія виділяє на це приблизно  4,8 євро на людину в рік (у середньому за період з 2009-2014), Нідерланди –  2,1 євро на людину, Німеччина –  1,15 євро…

Дослідження показують, що такі гроші витрачені не даремно. У доповіді британського Міністерства транспорту прийшли до висновку, що середній розмір вигоди до частки витрачених коштів велосипедних грантів становить 5,5: 1 (це означає, що на кожен витраченений фунт стерлінгів, сума суспільної вигоди складає 5,5 фунтів). Все, що вище, ніж 4: 1 забезпечує «дуже високу цінність грошей» згідно з інструкціями відомства.

«Велотранспорт в усіх інфраструктурних проектах»

Механізм, за яким у будь-якому дорожньому проекті, що отримує співфінансування держави, з самого початку повинні враховуватись умови для велотранспорту, також гарантує, що користь від таких інвестицій буде максимальною. Дорожнє агентство повинне отримати схвалення від державного велосипедного чиновника перед тим як  Міністр транспорту схвалить своєю печаткою цей проект. Роблячи цей підхід у процесі планування інфраструктури обов’язковим, це дозволяє уникнути другорядної ролі велотранспорту в дорожніх проектах.

Прогноз

Коли Європейська федерація велосипедистів вдруге в 2015 році опублікувала свій Барометр велоінфраструктури, Люксембург уже належав до невеликої групи країн, які зробили великий стрибок вгору в порівнянні з першим виданням в 2013 році (у 2015 – 13-тий, після 19-го місця у 2013-му році). Тим не менш, Велике Герцогство ще далеко позаду таких країн як Нідерланди або Данія, які почали інвестувати у веломережу ще в середині 1970-х. Крім того, топографічний профіль Люксембурга є більш складним, ніж у цих переважно рівнинних країнах. Та ріст продажу електричних велосипедів може трохи компенсувати цей недолік у майбутньому (в 2014 році, в Люксембурзі було продано близько тисячі електровелосипедів). Привабливість Люксембургу відвідувачами з Франції, Бельгії та Німеччини, які в основному прибувають в країну на автомобілях, кидає новий виклик. Тим не менш, безпрецедентний обсяг інвестицій у безпечну й привабливу велосипедну інфраструктуру, у відповідності до девізу “Якщо ви збудуєте її, люди нею користуватимуться”, повинна спонукати більшу кількість людей частіше використовувати велосипед.

Переклад Андрій Когут
Джерело ecf.com

Submit your comment

Please enter your name

Your name is required

Please enter a valid email address

An email address is required

Please enter your message

Український інформаційний центр велотранспорту © 2024 All Rights Reserved